Ekin Yazın Dostları – Tiyatro

Ekin Yazın Dostları'nın Tiyatro Kaynağı

Para (Şehir Tiyatroları)

Posted by Aydın Ergil 16 Eylül 2013

Para Afiş 2013

Yazan : NECİP FAZIL KISAKÜREK
Yöneten : ENGİN GÜRMEN
Dramaturgi : ÖZGE ÖKTEN
Sahne Tasarımı : AYSEL DOĞAN
Işık Tasarımı : KEMAL YİĞİTCAN
Kostüm Tasarımı : EMRA ALBAYRAK ŞAHİN
Efekt : MUSTAFA EMİN DUMAN
Yönetmen Yardımcısı : DOĞAN ALTINEL
OYUNCULAR:
ALİ MERT YAVUZCAN, ASLI AYBARS, AZİZ SARVAN, CEM URAS, DOĞAN ALTINEL, ECE OKAY, ENGİN GÜREMEN, IRMAK ÖRNEK, NURDAN GÜR, OĞUZBOY VEDAT ŞAHIN, SEZA GÜNEŞ, ZEKİ YILDIRIM

Necip Fazıl Kısakürek’in öne çıkan oyunlarından olan “Para”, paranın belirlediği toplumsal yaşamın çürümüşlüğünün bireylere ve bir aileye yansıyan yanını ele alıyor. Savaş, vurgun, insanı hiçe sayan ekonomik ilişkiler ve bankalar, toplumsal çözülmeye hizmet eden siyaset, birbirine güven duymayan bireylerin sistemden gelen güçlerini birbirine karşı kullanmaları oyunun olay örgüsünü oluştururken, “insanlık değerleri” tartışmaya sunuluyor.

Reklamlar

3 Yanıt to “Para (Şehir Tiyatroları)”

  1. Oyunda “O ve Benzeri” Rolü ile Aziz Sarvan’nın sesi hiç duyulmuyordu özellikle sahnede yan veya arkası dönük konuştuğunda ne dediğini anlamakta zorlandık üstelikte dördüncü sıradan izledim.

    Gelelim eski Türkçe sözcüklere, karşılıklarını bulmak o kadar zor değil. Bu işi kim yapar dramaturg mu bilmemem ama biri yapmalı. İşte size sadece 2. perdeden aldığım birkaç örnek,

    veraset – Mirasta Hak sahibi olma
    muvaffak – Başarılı
    hadise – Olay
    nümayiş – Gösteri
    hususi – özel
    hususi katip – özel yazman, özel sekreter, yardımcı
    Mahşer – büyük kalabalık
    teşebbüs – girişim
    düstur – genel kural
    şuur – Bilinç
    vasıtasıyla – yoluyla, aracılığıyla.
    tasdik – onay, doğrulama
    Vaziyet – konum, durum
    teşkilat – örgüt
    mukavele – sözleşme
    muhim – önemli
    mesele – sorun
    nefis – Pek hoş, istek uyandıran, çok güzel
    hakikat – gerçek
    zahmet – Sıkıntı, güçlük
    Vesika – belge
    Düşünüyorum da 45-50 yaş üstündekler dışında tam olarak sözcükleri duyup anlama yetisinde kaç kişi vardı salonda? Benim izlediğim gece yaş ortalaması 30 civarındaydı keşke çıkarken insanlarla konuşsaydım.

  2. Aydın Ergil said

    Nâzım Hikmet’i dengelemek için, onun adının geçtiği here yerde bir de Necip Fazıl Kısakürek adının anılması moda oldu. “Para” Kısakürek’in 38 yaşında yayımladığı oyunu. Bu oyunda, para için insanların ihanetleri, babalarını, eşlerini ve patronlarını bile sattıkları, büyük patronların iktidardakileri para ile nasıl satın aldıkları olguları işleniyor. Özgün oyun beş perdeymiş. Oyunun “beşinci” perdesi diğer perdelerin içine serpiştirilmiş, oyun kitapçığında böyle yazılı. Oyun 1942’de, günümüzde pek kullanılmayan sözcüklerle yazılmış, perdeyi kırpıp diğer bölümlere ekleyen dramaturji çalışmasında eski sözcüklerin korunması oyunun gençlere değil yaşlılara ya da eski dile “aşırı tutkusu” olanlara yönelik oynanışının belirtileri. Keşke o sözcüklerin yerlerine 50 yıldır kullanılan yenileri konabilseydi.

    Ben oyunu ön sıralarda izledim. Yönetmen Engin Gürmen de noter rolüyle sahnede oynuyor, sanırım ayırdında değil, Aziz Sarvan’ın söylediklerinin tümünün arka sıralardan duyulması olanaksız. Diğer oyunculara söyleyecek bir sözüm yok.

  3. SERAY ANIL said

    Klasik olay örgüsü üzerine kurulu bir metnin klasik sahnelenişi seyirciyi içine çeken ve zevkle izlenen bir oyun olmanın uzağına düşmüş.

Sorry, the comment form is closed at this time.