Ekin Yazın Dostları – Tiyatro

Ekin Yazın Dostları'nın Tiyatro Kaynağı

İkinci Dereceden İşsizlik Yanığı (Devlet Tiyatrosu)

Posted by Aydın Ergil 30 Eylül 2013

KÜNYE 1:

Yazan: ALİ CÜNEYT KILCIOĞLU
Yöneten: LEVENT NİŞ
DEKOR TASARIMI: İDT YAPIMI
IŞIK TASARIMI: BİROL GEZİCİ
DRAMATURG: GÜNAY ERTEKİN
YÖNETMEN YARDIMCILARI: GÜNEŞ HAYAT, ŞAMİL KAFKAS
SAHNE AMİRİ: ŞAFAK DOĞAN YALÇIN
KONDÜVİT: EMRE AKGÜL
IŞIK KUMANDA: TAMER ŞALCI

OYUNCU: AYDIN ŞENTÜRK

KÜNYE 2:

Yazan : ALİ CÜNEYD KILCIOĞLU
Yöneten : ELİF ERDAL
DEKOR – GİYSİ TASARIMI: SUZAN ERBİLGİN
IŞIK TASARIMI: AKIN YILMAZ
DRAMATURG: GÜNAY ERTEKİN
YÖNETMEN YARDIMCISI: DİLEK GÜVEN
ASİSTAN: CENGİZ EŞİYOK
SAHNE AMİRİ: AHMET ALİ SARABİL
KONDÜVİT: EMRE AKGÜL
IŞIK KUMANDA: YUNUS ÖZLER

OYUNCULAR: BERKAY TULUMBACI

Bir Cumhurbaşkanı, Başbakan’ın kafasına anayasa fırlatırsa, tesadüf bu ya, siz de o gün askerden dönmüş bir üniversite mezunu olarak iş aramaya başlasanız nasıl bir sürecin içinde bulurdunuz kendinizi? Güzide memleketimizin insan kaynakları uzmanlarının “modern metotlarla” hazırladığı başvuru-eleme-cevap bekleme badirelerini aşmaya çalışmak bir yandan, eşe dosta, aileye karşı işsiz konumunda olmak öte yandan, kendi başvuru kriterlerinizi tabana vurdurmak ters kroşeden gelirken nasıl olur da sağlıklı, ilkeli, tuttuğunu koparan bir vatan evladı olarak kalırsınız? Ya da kalabilir misiniz? Durum bu kadar tuhafken doğal olarak yaşananlar da absürd olacaktır. Hem keyifli, hem de canınızı yakacak bir kara komedi.

2 perde | 1 saat 40 dakika

Reklamlar

2 Yanıt to “İkinci Dereceden İşsizlik Yanığı (Devlet Tiyatrosu)”

  1. Oyun, üniversiteden yeni mezun bir Meteoroloji Mühendisinin, 2001’de Cumhurbaşkanı’nın Anayasa fırlatmasıyla başladığı öne sürülen iktisadi bunalımla koşut olarak gelişen iş arayışının öyküsünü kara gülmece anlayışıyla işliyor. Bence kapitalist toplumların tümünde geçerli olan bu iş arama sorunu her dönem var, artık işyerleri kimseyi havada kapmıyor, emek sömürüsü hep var. Acımasız çalışma düzeni olmayan kuruluş yok. Marks’ın damadı Paul Lafargue’ın Tembellik Hakkı (Çeviren Vedat Günyol) (aslında bence Dinlenme Hakkı olmalıydı) ne yazık ki gözardı ediliyor, işçilerin çalışma saatleri kısalacağına uzuyor. İş arama sorunu günümüzde de hem de işin içine “torpili” daha fazla alarak sürüyor. Özetle 2001 bunalımı senaryoya katılmasaydı oyun yine de anlamlı olurdu. İkisi arasında tam bir ilişki yok, biraz da raslantı. Bu sorun 1970’lerde, 1980’lerde, 1990’larda ve 2000’lerde de yaşandı, hala yaşanıyor.

    Oyuna emek verenlerin tümü (yazar da içinde) genç. Sahne, giysi ve ışık tasarımlarında bir olağanüstülük yok, oyuncunun önüne geçmiyorlar. Oyunda “meddah” tekniği yer yer uygulanıyor. Oyuncu zaman zaman annesi oluyor, hemşire oluyor, işveren oluyor. Bu tekniği “Melek” oyununda da görmüştük. Ben, böylesi önemli bir rolde ilk kez izlediğimiz Berkay Tulumbacı’nın başarılı olduğunu düşünüyorum. Yavaş tempoda oynadığı bölümlerde sorun yok, hızlı tempoda oynadığı bölümlerde bazı sözcükler tam duyulamıyor. İki çözüm var ya hızlı tempo yavaşlayacak (önermiyorum) ya da oyun baştan sona izlenerek bu bölümler belirlenecek. Gülünç sahnelerin karikatürle desteklenmesi izleyiciyi gülmeye hazırlıyor.

    2001 bunalımının oyunda kullanımı için de bir önerim var: Oyunun içine serpiştirilen iktisadi göstergeler (Dolar’ın TL karşılığı, Borsa verileri) tek tek söylendiklerinde iniş ve çıkışları bir anlam taşımıyor, ama onlar geçtiğinde bir grafikle düştükleri ya da çıktıkları anlaşılır bir şekilde verilebilir.

  2. SERAY ANIL said

    Berkay Tulumbacı 22-23 yaşlarında çok genç bir oyuncu ve İkinci Dereceden İşsizlik Yanığı’nda akıllarda kalacak güzel bir performans sergiliyor. Ara hariç 90 dakika süren bu dinamik oyunu yer yer farklı kişilerin rollerine de bürünerek kotarmak pek kolay bir iş olmasa gerek. Tabi bu başarıda en büyük paylardan biri başarılı metniyle Ali Cüneyt Kılcıoğlu’na ait. Işık ve efekt tasarımı da oyuncuyu oyun boyunca destekleyecek biçimde oldukça güzel düşünülmüş. Minimalist sahne tasarımı ise hem iyi hem de pratik faydaya sahip. Mutlaka izlenmesi gereken bir performans.

Sorry, the comment form is closed at this time.